31.5.09

Aku pi mengundi dapat apa?. Yang kaya depa saja.

Kemenangaan Dr Mansor memang sudah dijangka apabila melihat khemah Keadilan yang dikerumini oleh para pengundi pada waktu pagi dan petang tadi. Dan untuk makluman sememangnya para penyokong Pas dan Keadilan memberisokongan penuh kepada Dr mansor tetapi sekarang jumlah yang keluar mengundi amatlah rendah berbanding dengan tahun 2008. Ditambah pula dengan penyokong Umno yang memboikot pilihanraya kali ini.
Pengundi atas pagar juga banyak yang tidak keluar mengundi. Apabila ditanya kenapa tidak mahu mengundi jawapannya amatlah menyedihkan. Dapat apa kalau pi undi. Yang senang puak-puak depa la. Kami yang dok kerja siang malam ni tak dak sapa nak bantu. Mau tak mau kena cakar sendiri baru dapat makan. Dia tu mai bagi duit ka kalau kami pi undi dia. Puuh. Teruk sungguh mentaliti orang ni. Katanya lagi kalau sokong Pas Nik Aziz bagi kat adik beradik dia saja. Kalau sokong Umno Pak Lah Najib bagi kat anak-anak dia jugak. Aku dah dua kali tak pi mengundi. Betui ka dak apa yang aku kata. Kita dapat apa?. Aku? terdiam tak tau nak kata apa. Nak membantah kat sini tempat dia. Dengar saja la.
Siap boleh lapik tikar lagi. Begitulah betapa amannya Penanti pada PRK kali ini. Malu bila minta izin nak ambil gambar tu yang berpaling muka tu.
Gambar ni aku ambik masa kat Guar Perahu. Aku tanya bas apa ni. Takkan bawak pengundi hantu kot siang hari ni. Aku tanya orang kat situ depa kata tak tau mai mana. Rombongan dah batal tak tau la pulak kalau orang yang aku tanya tu pun tak tau apa-apa.
Yang ni orang kuat PR kat sini. Penyokong tegar dia ni. Rebus pun tak empuk (lembut).Dia sponsor makan dengan ais. Kira ok la. Makan lauk satu mata saja gulai daging dengan air mempelam. Dah perut lapar sedap gak makan.
Yang dok cekak pinggang posing depan kamera tu dia tak pi ngundi kot. Berniaga lagi baik. Pasai apa tak tau. Faham saja la na.

No comments:

Post a Comment