5.7.09

Babi kat Kedah tak Sama Dengan Kat Penang

Sekarang ni kecoh tentang Babi. Selsema babi, kandang babi, tempat sembelih babi, babi wangi, babi busuk macam-macam ada. Yang nak tulis ni tentang babi wangi yang ada kat Penang. Lebih tepat lagi sebelah kawasan Berapit dan Kawasan Tasik Gelugor dan Kampung Selamat. Babi yang ada kat sini semuanya wangi hinggakan najis dia pun tak busuk. Kalau nak tau lebih lanjut tanya la kat orang di kawasan yang di sebutkan tu.
Kalau tak percaya cubalah lalu dikawasan tu pada waktu pagi lepas subuh dan selepas hujan turun. Baunya harum semerbak.Orang kat kawasan tu punya la suka baunya. Tak pernah ada yang komplen walaupun banyak kandang babi yang ada hatta sebelah rumah orang Melayu pun ada kandang babi. Penduduk Tasik Gelugor yang majoritinya orang Melayu tak kisahpun dengan kewujudan kandang babi dan bau dari najis babi ni.Kampung Kubang Menerong yang penduduknya 100% Melayu dan kandang babi yang ada hanya dipisahkan oleh deretan pokok kelapa sawit merupakan kawasan yang paling gembira. 0% komplen. Kalau lalu di Lorong 1,2 Kampung Selamat yang dulu tu kecoh tentang Kilang Bihun sebelah kandang babi akan dapat dilihat senario berbeza. Paling trajisnya ada kedai makan orang Melayu yang berada berdekatan dengan kandang babi, selang sebelah jalan sahaja. Masjid yang berada berdekatan dengan kawasan belaan babi ini semuanya diupgradekan kepada yang tak ada tingkap nako. Semuanya ada jenis sliding. Hebat masjid yang ada kat kawasan ini.
Orang kat Kedah marah kalau cakap tentang babi. Tapi orang kat Penang tak kisahpun tentang babi. Sebab babi dan najisnya wangi.Lepas ni aku ada gambar tentang kawasan ini pula. Tunggu.

No comments:

Post a Comment