14.10.09

Kalau dah Selawat ke atas Nabi pun dipermainkan

Sedar tak sedar dah tiga hari keputusan pilihanraya kecil Bagan Pinang berlalu. Kekalahan yang dialami menjadi satu perbincangan yang panas. Salah kempen, salah pengarah pilihanraya,salah strategi, salah kumpulan dalam Pas dibangkitkan. Kalau yang ada di Bagan Pinang tempoh hari pasti mengetahui lebih lanjut tentang apa yang sebenarnya berlaku. Orang Melayu Islam yang menjadi majoriti disini sememangnya kurang sensitif tentang agama. Kalau tidak masakan pemimpin yang korup sedemikian yang ditatang mereka. Jangan salahkan bab ceramah. Jangan salahkan bab strategi. Orang Melayu Islam kalau dah tahu benda itu kotor jijik ataupun haram maka tak mahunya disentuh. Pendedahan tentang iman dan Islam amat rendah di Bagan Pinang. Mungkin kerana kawasan ini tempat perlancongan maka keadaan kehidupan bersosial disini amat tinggi. Kisah pemudanya. pemudinya dan orang tuanya yang tidak mengendahkan akan hakikat bahawa agama yang menjadi anutan harus melebihi setiap pertuturan ataupun perbuatan.
Semasa melewati peti undi Si Rusa kelihatan petugas Pas yang berkumpul sambil berselawat keatas junjungan Nabi namun yang hairannya ada petugas dari Umno yang sudah tua meninggikan suara " Selawat pun tak jadi apa. Bukan boleh menang. Pergi baliklah. Ini tempat aku. Jangan tunjuk alim. kalau selawatpun bukan boleh menang." Kurang ajar. Celakalah UMNO yang mendidik pengikutnya sedemikian. Tiada perasaan sensitif ataupun rendah diri. Yang tuanya begitu yang mudanya lagilah kurang ajar. "Lawan pakcik. Jangan dibiarkan orang luar membuat kacau ditempat kita " sambil bergelak ketawa.
Jadi dimanakah sandarannya bahawa Pas kalah kerana salah strategi. Pas kalah kerana undi bukan Melayu yang telah berpaling menyokong Umno. Yang sebenarnya wang dan ugutan menjadi faktor kekalahan tersebut. Bermacam kerja licik yang jahat dilakukan. Mana buktinya. Tanyalah pihak yang minoriti yang mengundi Pas. Pasti akan ada jawapannya.

No comments:

Post a Comment