20.10.09

Dunia Tanpa Sempadan - Salah Siapa?

Tun Mahathir dalam ucapan beliau menegaskan bahawa barat cuba menakluki dan menjajah negara melalui ekonomi dan perdagangan. Tegas beliau lagi bahawa kita jangan terlalu ghairah dalam mengejar sesuatu tanpa mengambil kira kepentingan rakyat. Dengan kelemahan politik orang Melayu maka mudahlah negara kita ini dijajah.
Pada pandangan beliau hanya negara luar sahaja yang berminat untuk menjajah negara Malaysia ini. Bagaimana pula dengan penjajah ekonomi yang dibentuk oleh kerajaan pemerintah sendiri dari dalam negara kita. Bidang ekonomi secara keseluruhannya dikuasai oleh kaum selain dari Melayu. Kerajaan Umno secara ghairahnya membuka peluang perniagaan untuk diswastakan dan dimajukan oleh pelbagai pihak namun hanya satu kaum sahaja yang mengambil kesempatan dari sikap keterbukaan ini. Ditambah lagi dengan pembiayaan modal yang tidak dapat dipenuhi oleh Melayu itu sendiri. Pemilikan tanah yang diperolehi dengan sogokan tanpa mengira statusnya dan boleh dibeli dengan nilai suapan yang berpatutan kepada pihak berkuasa dijadikan sandaran modal. Sikap pihak berkuasa yang laparkan habuan boleh kita lihat dimana kebanyakkan penempatan bukan Melayu berada. Agak menghairankan bagaimana kaum yang hanya mendatang boleh memperolehi berekar tanah berbanding dengan penduduk Melayu asal disesuatu tempat. Akibatnya Melayu yang ada terpaksa berpindah ketempat lain. Bagaimana pula dengan pemilikan tanah dikawasan terpencil yang boleh dikatakan 100 peratusnya adalah orang Melayu. Bagaimanakah kaum yang mendatang yang berdagang dikawasan tersebut dapat memperolehi tanah dengan kadar premium yang rendah. Bukankah mereka ini dibantu oleh pihak yang laparkan habuan juga. Siapakah yang berpengaruh untuk membantu kaum mendatang ini melobi pihak berkuasa untuk meluluskan tanah?. Bukankah Umno namanya.
Setelah kuasa politik Umno kelihatan lemah demi untuk terus berkuasa sedikit demi sedikit hak keistimewaan Melayu itu digadaikan. Apa haknya Melayu yang disebut istimewa itu. Bayangkan Malaysia dalam tahun 70-80an meletakkan hak istimewa Melayu itu tanpa boleh digugat oleh sesiapa. Namun setelah hadirnya gerombolan Umno yang rakus membolot kekayaan negara sehingga tidak cukup untuk diagihkan kepada rakyat Malaysia yang Melayunya maka sedikit demi sedikit hak itu dilucutkan demi untuk menjaga kelangsungan politik Umno. Hak itu diberikan secara tidak langsung kepada kaum yang bukan Melayu. Alasannya kesaksamaan. Rakyat dinyanyikan dengan prinsip muhibah. Umno memainkan peranan dalam mengembalikan kuasa politik mereka. Yang menjadi mangsa rakyat Melayunya. Sekiranya kerajaan yang menjaga Melayu membantu dan membimbing Melayu dalam hal perniagaan dan pemberian tanah ditambah dengan Melayu yang jujur serta amanah maka Melayu hari ini bukan setakat kuat ekonominya malah kuat kuasa politiknya. Tak perlulah risau tentang dunia tanpa sempadan sekiranya kuasa politik orang Melayu kuat tanpa rasuah dan memikirkan akan suapan yang akan diterima sekiranya memberi sesuatu ditambah dengan ilmu agama dan kekuatan iman yang tinggi maka Melayu akan menakluki dunia.Itupun.......
HANYA SEKIRANYA IANYA BUKAN UMNO YANG PERASUAH

No comments:

Post a Comment