12.10.09

Bagan Pinang N31 -Kalah namun bermaruah

Kekalahan Pas kepada Umno di Bagan Pinang boleh disifatkan sebagai satu pengajaran bahawa selagi Islam tidak difahami dan dijunjung dengan sepenuh hati maka habuan dunia tetap akan mengaburi mata dan hati manusia. Bayangkanlah bagaimana seorang calon yang tidak berwibawa yang pernah didapati bersalah memberi rasuah dan telah terbukti menerima rasuah dengan segala macam projek yang dan anugerah kebendaan sehingakan menjadi antara orang kaya Port Dickson tetap disanjungi.Dipilih menjadi calon untuk rakyat Bagan Pinang. Nafikanlah bahawa calon Umno ini seorang yang tidak bersih dan dikelilingi dengan segala macam samseng yang diberikan bayaran yang lumayan bagi membangkitkan perasaan takut kepada rakyat Bagan Pinang. Anak-anak muda telah diajar bahawa rasuah itu tidak mengapa menyalahgunakan kuasa itu tidak memgapa asalkan perut dapat diisi sudah. Anak-anak muda Bagan Pinang sememangnya menyanjungi Isa Samad. Seorang yang pemurah. Amat suka membantu dengan masalah kewangan.
Marahlah mereka apabila dikatakan Isa perasuah. Tahukah mereka ini apa itu rasuah?. Apa itu dosa?.Namun gambar membuktikan segalanya. Keganasan yang melampau terjadi sekitar hari pengundian. Anak muda yang menyokong Umno amat membenci Pas. Semuanya kerana Dap. Alasan Pas barua Dap dijadikan sandaran untuk tidak mengundi Pas.Menang calon Pas maka maksudnya menang juga Dap.Kenapa harus ini terjadi. Nampaknya selepas ini Pas harus mencari jalan untuk mentarbiah anak muda dan golongan tua di Bagan Pinang. Banyakkan majlis ilmu untuk memberi kesedaran tentang dosa dan pahala. Haram dan halal. Jadikan Permatang Pasir dan Penanti sebagai contoh bagaimana banyak majlis ilmu diadakan sehinggakan terbuka hati golongan muda dan tua kepada Pas.
Undi Pos yang menjadi sandaran Umno untuk menang di Bagan Pinang walaupun dikawal ketat tetap tidak dapat diperolehi dan dijamin keselamatannya mahupun terbuka untuk memilih pilihan hati. Apakata pegawai tentera apabila anak buah mereka memilih calon yang korup ataupun dipaksa untuk memilihnya. Dimanakah kesedaran mereka ini sehinggakan buta hati tentang baik dan buruk
Memilih yang perasuah walaupun dihadapkan kepada mereka calon dari Pas yang bersih. Dimanakah prinsip mereka yang penuh dengan semangat disiplin yang tinggi sehinggakan sanggup menjadi kuda tunggangan. Mereka lebih suka kepada yang boleh diibaratkan kepada melayu yang makan babi dan membela babi daripada yang mengelakkannya. Kalau rasuah boleh dikatakan kotor dan jijik begitulah juga babi. Makan rasuah dan memberi rasuah seumpama makan babi jugalah. Maka sukalah rakyat Bagan Pinang kepada melayu yang makan babi dan membela babi.

No comments:

Post a Comment